hugo87
Administrator
Dołączył: 25 Mar 2006
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: kamienna góra
|
Wysłany: Wto 17:02, 28 Mar 2006 Temat postu: Jakie sprężyny......? |
|
|
ZMIANY W ZAWIESZENIU to jeden z pierwszych kroków do poprawy własności jezdnych pojazdu. W zasadzie sprężyny niewiele zmieniły się od czasu kiedy je wymyślono ale postęp dotarł i tu. Najszybciej odeszły w zapomnienie resory piórowe. Dziś nawet nowoczesne samochody ciężarowe korzystają z nowoczesnych rozwiązań pneumatycznych, a w samochodach osobowych na dobre zagościły sprężyny śrubowe, choć w nielicznych głównie francuskich markach stosuje się drążki skrętne.Podstawowym rodzajem sprężyn stosowanych we współczesnych zawieszeniach są sprężyny o liniowej chrakterystyce. Oznacza ona, że ściskając taką sprężynę, jej siła wzrasta proporcjonalnie do skrócenia.
[link widoczny dla zalogowanych]
W bardziej wyrafinowanych konstrukcjach spotyka się sprężyny o chrakterystyce progresywnej, w której początkowo ściskanie wymaga mniejszej siły ( większy komfort resorowania), a im ugięcie jest większe tym sztywność sprężyny wzrasta.
[link widoczny dla zalogowanych]
W sporcie samochodowym stosowane są głównie sprężyny liniowe , gdyż komfort jazdy nie ma tu większego znaczenia, a sprężyny dobiera się i tak do rodzaju nawierzchni. Profesjonaliści stosują rozwiązania bardziej wyrafinowane np. kolumny typu PROFLEX , gdzie wykorzystuje się złożenie dwóch rodzajów sprężyn; głównej i dodatkowej, zwanej czasami "helperem". Ponieważ sprężyna sztywna nie może mieć tak dużego skoku jak sprężyna miękka, przy większych ruchach kół dodatkowa ma za zadanie przeciwdziałać przemieszczaniu głównej sprężyny. Poza tym rozwiązanie takie zapewnia skokową progresję.
[link widoczny dla zalogowanych]
W niektórych samochodach jeżdżących w rajdach np.Peugeot 106 czy 206, Citroen Xara można spotkać w tylnym zawieszeniu drążki skrętne. Ideą takiego rozwiązanie był fakt, że drążki umieszczone pod podłogą zajmują bardzo mało miejsca. W sporcie jest to jednak utrudnieniem, ponieważ ich reglacja czy wymiana zajmuje dużo więcej czasu niż wymiana sprężyn. z punktu widzenia kinematyki drążki nie są ani lepsze ani gorsze od sprężyn.
[link widoczny dla zalogowanych]
Przy jeździe cywilnej twardość sprężyn powinna być tym wyższa, im równiejsza będzie nawierzchnia. Rzeczywistość nakazuje jednak szukania kompromisu.W sporcie najtwardsze stosuje się głównie do wyścigów pod równiutkich nawierzchniach ( tory wyścigowe) miękkie na tzw. dziurawe rajdy terenowe. W codziennej eksploatacji nie powinno się przesadzać z twardością sprężyn, ponieważ można nieświadomie narobić sobie dużo szkody. Przy twardej sprężynie jadąc po wybojach występuje zjawisko odrywania się koła od nawierzchni. Powoduje to dość znaczne pogorszenie własności trakcyjnych samochodu, a w następstwie uszkodzenie ogumienia i innych elementów zawieszenia. Pamiętać także należy, że sprężyny to tylko jeden z elementów odpowiedzialnych za trakcję. Drugi element to amortyzatory. Od dawna wśród osób tuningujących zawieszenie pokutuje zjawisko zakładania sprężyn o dużym stopniu obniżenia i twardości na seryjne amortyzatory. Nie ma nic gorszego jak takie rozwiązanie. Jeżeli jednak, zapewne ze względów finasowych takie rozwizania będą stosowane należy bezwzględnia skontaktować się z fachową firmą tuningową, gdzie można dobrać optymalne dla samochodu rozwiązanie, bez narażania się w najleszym przypadku na uszkodzenia samochodu , a w najgorszym na ostanią jazdę. Na dzień dzisiejszy rynek oferuje wiele sprawdzonych wyrobów wiodących światowych potentatów w dziedzienie zawieszeń . Wymienić tu należy takie firmy jak EIBACH, H&R, KW, WEITEC, LESJOFORS. Korzystając z takich wyrobów mamy najważniejszą gwarancję jaką jest bezpieczeństwo.
{tekst pochodzi ze strony [link widoczny dla zalogowanych]}
Post został pochwalony 0 razy
|
|