Forum Tuning
Tuning Aut
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

ABECADŁO WYDECHU

 
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Tuning Strona Główna -> Tuning
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
hugo87
Administrator



Dołączył: 25 Mar 2006
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: kamienna góra

PostWysłany: Wto 16:53, 28 Mar 2006    Temat postu: ABECADŁO WYDECHU

Z praktycznych informacji, przydatnych kierowcom i serwisantom, ważne są te dotyczące średnic przewodów oraz wymiarów puszek tzw. tłumików montażowych. Są one stosowane, gdy brak zestawu oryginalnego lub klient chce coś tańszego czy też bardziej odetkanego. Przy pojemności do 1,1 l średnice zewnętrzne przewodów wlotowych i wylotowych tłumików środkowych oraz końcowych powinny wynosić:
35-40 mm, do 1,3 l - odpowiednio 40-42 mm, przy 1,3-1,6 l - przeciętnie 42-45 mm i 1,6-2 l - zwykle 43-50 mm, a czasem nawet 54 mm przy autach 2 l o podwyższonej mocy, w tym turbodoładowanych. Powyżej 2 l mamy średnice 54,57- -64,00 mm w autach o mocach ok. 200 KM. Trzeba przy tym wiedzieć, że te bardziej odetkane wydechy aż proszą się o usportowiony dolot, ze sportowym filtrem powietrza i strumienicą, w czym specjalizują się firmy MG MOTORSPORT i MAG-Sport z Nowego Sącza (zajmuje się kompleksową modyfikacją dolotu).

[link widoczny dla zalogowanych]

Estetycznie wykonane tłumiki zachodnie mają zwykle końcówki o średnicy zewnętrznej powyżej 60 mm i są też przekroje kwadratowe, prostokątne albo elipsy 95/65mm do 130/90 mm. Tymi wymiarami dorównuje im krajowy KM z Olsztyna, natomiast Ulter z Bystrej Śl. utrzymuje końcówki w tej strefie stanów średnich. El-Tec czy LORBI preferują średnice umiarkowane 60-80 mm albo elipsy do 95/65 mm.
Stosowanie końcówek o zbyt dużych średnicach, tak zwanych rur kanalizacyjnych albo wiader ( KM) powoduje pogorszenie elastyczności silnika przy wzroście zużycia paliwa o 0,5-1 l, zależnie od pojemności silnika. Poprawnie dobrane końcówki, zwłaszcza ich wkładki sitowe powinny mieć średnicę wewnętrzną o 3-4 mm mniejszą od średnicy zewnętrznej rury wchodzącej do puszki, przy założeniu, że odpowiada przekrojowi fabrycznemu. Przy podwójnych końcówkach średnica wewnętrzna każdej wkładki sitowej powinna odpowiadać wynikowi podzielenia średnicy zewnętrznej rury wchodzącej do puszki przez liczbę stałą 1,25 minus
3 mm (grubość dwóch ścianek - zwykle 1,5x2). Są przy tym tłumiki sportowe ze sprytnie ukrytymi zwężkami na wysokości denka tylnego, które przy zachowaniu agresywnych zewnętrznych rur kanalizacyjnych czy wręcz wiader spełniają wymagania poprawnych warunków przepływu. Należy tu wyjaśnić ten pozorny paradoks, że duże średnice przewodów końcowych na skutek nadmiernego obniżenia ciśnienia przepływu powodują pogorszenie efektu tzw. reszty spalin, która w zakresie niskich i średnich obrotów spełnia rolę jakby wypełniacza komory sprężania. Według niektórych źródeł ta reszta spalin powoduje zjawisko krakingu, czyli uszlachetnienia mieszanki paliwowej przez wytwarzanie bardziej lotnych frakcji.

Oczekiwania i osiągi
Przeważająca część klientów traktuje wydech jak inne części zamienne, które w myśl prawa Murphyego, co jakiś tam czas trzeba niestety wymieniać i tych kierowców interesuje trwałość przy umiarkowanej cenie oraz aby dany zestaw nie oddziaływał ujemnie na pracę silnika. Coraz liczniejsza jest jednak grupa użytkowników lepiej zorientowanych w możliwościach wydechu, oczekujących poprawy dynamiki z umiarkowanym zużyciem paliwa. Trzeba też uszanować oczekiwania fanów tuningu optyczno-akustycznego i dla nich jest propozycja zachodnich power-wydechów, czy ich krajowych odpowiedników, bez porównania tańszych i solidnie już wykonanych.
Z danych reklamowych firm zachodnich wynika, że ich układy sportowe gwarantują od 3 do 7% poprawy dynamiki. Podobne dane firm krajowych poparte próbami hamownianymi wskazują na gwarantowaną poprawę o 10-15% bez kolektora rurowego i do 20% - z tym urządzeniem. W każdym przypadku wymagane jest stosowanie sportowych filtrów powietrza, którym należy się część tych zasług. Ale o tym w innym opisie.
Trudno czasem pogodzić temperament kierowcy z warunkami ekonomicznej eksploatacji, trzeba więc znaleźć przysłowiowy złoty środek eksploatacyjny.

{tekst zaczerpniety ze strony [link widoczny dla zalogowanych]}


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Tuning Strona Główna -> Tuning Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin